Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Profesjonell og trygg i krevende situasjoner 

Jobber du med mennesker og kundeservice i det daglige, men alene eller uten kolleger i umiddelbar nærhet?
Da vil dette kurset vil passe deg!

Tilbake til Øvrige kurs

Kurset gir deg praktiske ferdigheter og mentale verktøy for å forebygge og håndtere konflikter, redusere risiko for vold og trusler, og samtidig bidra til et tryggere og mer profesjonelt arbeidsmiljø. 

Derfor gir kurset verdi 

Du lærer å kjenne igjen tidlige tegn på uro og frustrasjon, bruke trygg kommunikasjon og enkle de-eskaleringsteknikker, og ivareta både egen og andres sikkerhet. Kurset gir deg økt trygghet, bedre mestring og større bevissthet rundt egen rolle i krevende situasjoner, slik at du kan opptre profesjonelt også når presset øker. 

Når ansatte har kompetanse i forebygging og håndtering av konflikter, styrkes sikkerheten, trivselen og kvaliteten i kundemøtene. Kurset bidrar til redusert risiko for uønskede hendelser, lavere stressnivå, bedre kundehåndtering og økt tillit fra publikum. Det er også et viktig bidrag til virksomhetens lovpålagte HMS-arbeid og egenberedskap. 

Innhold i kurset 

  • Trygghet starter med forståelse 
  • Menneskelig atferd og kommunikasjon 
  • Tidlige signaler og forebygging 
  • De-eskalering i praksis 
  • Håndtering av trusler og vold 
  • Etter hendelsen – reaksjoner og bearbeiding 
  • Tilgjengelighet, mangfold og trygg samhandling 
  • Handlingsplan og helhet 

 

Etter kurset står du bedre rustet til å møte krevende situasjoner med trygghet, profesjonalitet og respekt – til beste for både deg selv, kolleger og publikum. 

Slik fungerer kurset 

  • Format:  Nettbasert med 8 samlinger à 4 timer.   
  • Kursbevis: Deltakere som møter minst 75 % av gangene mottar kursbevis 

Hvem passer kurset for? 

Kurset passer for ansatte som møter mennesker ansikt til ansikt i arbeidshverdagen, ofte alene eller uten kolleger i umiddelbar nærhet.
Det er særlig relevant for ansatte innen transport (buss, taxi, tog, ferje, fly og flyplassdrift), utelivsbransjen, bensinstasjon, kiosk, vektertjenester, NAV og andre publikumsrettede tjenester. 

Ta neste steg i din faglige utvikling  

Meld deg på kurset Profesjonell og trygg i krevende situasjoner, og styrk din trygghet, kommunikasjon og profesjonalitet i møte med mennesker. 

Kursoversikt

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Dersom en utdanning ikke er aktiv på ditt studiested akkurat nå, kan du registrere deg på interesselisten for utdanningen og få beskjed dersom utdanningen settes opp nær deg.