Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Profesjonell og trygg i krevende situasjoner
Jobber du med mennesker og kundeservice i det daglige, men alene eller uten kolleger i umiddelbar nærhet?
Da vil dette kurset vil passe deg!
Kurset gir deg praktiske ferdigheter og mentale verktøy for å forebygge og håndtere konflikter, redusere risiko for vold og trusler, og samtidig bidra til et tryggere og mer profesjonelt arbeidsmiljø.
Derfor gir kurset verdi
Du lærer å kjenne igjen tidlige tegn på uro og frustrasjon, bruke trygg kommunikasjon og enkle de-eskaleringsteknikker, og ivareta både egen og andres sikkerhet. Kurset gir deg økt trygghet, bedre mestring og større bevissthet rundt egen rolle i krevende situasjoner, slik at du kan opptre profesjonelt også når presset øker.
Når ansatte har kompetanse i forebygging og håndtering av konflikter, styrkes sikkerheten, trivselen og kvaliteten i kundemøtene. Kurset bidrar til redusert risiko for uønskede hendelser, lavere stressnivå, bedre kundehåndtering og økt tillit fra publikum. Det er også et viktig bidrag til virksomhetens lovpålagte HMS-arbeid og egenberedskap.
Innhold i kurset
- Trygghet starter med forståelse
- Menneskelig atferd og kommunikasjon
- Tidlige signaler og forebygging
- De-eskalering i praksis
- Håndtering av trusler og vold
- Etter hendelsen – reaksjoner og bearbeiding
- Tilgjengelighet, mangfold og trygg samhandling
- Handlingsplan og helhet
Etter kurset står du bedre rustet til å møte krevende situasjoner med trygghet, profesjonalitet og respekt – til beste for både deg selv, kolleger og publikum.
Slik fungerer kurset
- Format: Nettbasert med 8 samlinger à 4 timer.
- Kursbevis: Deltakere som møter minst 75 % av gangene mottar kursbevis
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for ansatte som møter mennesker ansikt til ansikt i arbeidshverdagen, ofte alene eller uten kolleger i umiddelbar nærhet.
Det er særlig relevant for ansatte innen transport (buss, taxi, tog, ferje, fly og flyplassdrift), utelivsbransjen, bensinstasjon, kiosk, vektertjenester, NAV og andre publikumsrettede tjenester.
Finansiering
Mange fagforbund oppfordrer til kompetanseutvikling og tilbyr stipend- eller støtteordninger som kan brukes til kurs og videreutdanning. Det kan derfor være mulig å få økonomisk støtte til våre kurs gjennom din fagforening.
Ta kontakt med fagforeningen din for å høre hvilke ordninger som gjelder for deg.
Ta neste steg i din faglige utvikling
Meld deg på kurset Profesjonell og trygg i krevende situasjoner, og styrk din trygghet, kommunikasjon og profesjonalitet i møte med mennesker.
Kursoversikt
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Dersom en utdanning ikke er aktiv på ditt studiested akkurat nå, kan du registrere deg på interesselisten for utdanningen og få beskjed dersom utdanningen settes opp nær deg.