Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Klinisk
vurderingskompetanse

Fagskolen Klinisk vurderingskompetanse er en ny utdanning som vil gi studentene økt kompetanse innen observasjon-, vurdering- og handlingskompetanse. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle et klinisk blikk for å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak.

Tilbake til Helse og oppvekst

Informasjon

Fagskoleutdanningen Klinisk vurderingskompetanse vil gi studentene økt kompetanse innen observasjon-, vurdering- og handlingskompetanse. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle et klinisk blikk for å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak. Viktige tema vil være klinisk vurderingskompetanse, tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, kroniske sykdommer, demensomsorg og psykisk helse og somatiske sykdommer.

Utdanningen er praksisnær og studiekrav som omhandler feltobservasjon, kan gjennomføres ved egen arbeidsplass.

Dette er en gratis fagskole på dagtid eller kveldstid, som gjennomføres over 2 år og kan kombineres med jobb.

Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad»

Utstyr

Studentene må selv dekke kostnader til studieavgift,  litteratur, samt til forbruksutstyr. Faktura for forbruksutstyr utstedes fra skolen, og vil være pålydende kroner 2000,-. Beløpet dekker utstyret som anvendes for praktisk øving gjennom det totale utdanningsløpet.

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere. Utdanningen kan også være aktuell for de som har autorisasjon som sykepleier eller vernepleier.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen. 

Opptakskrav og faginnhold

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskolen Klinisk vurderingskompetanse kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, ambulansefagarbeider eller omsorgsfagarbeider. Hjelpepleiere kan også søke.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra hele den videregående, yrkesfaglige opplæringen (2-årig eller 3-årig).

Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse.
Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. Søkere med utenlandsk bakgrunn som har autorisasjon som helsefagarbeider etter godkjenning fra NOKUT eller HK-dir kan også søke om opptak. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring. Med relevant arbeidserfaring menes arbeid som sykepleier, vernepleier eller helsefagarbeider innen helsesektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger ol.

Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene.

Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Politiattest
På grunn av praksis krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
  • Emne 1: 15 studiepoeng
  • Emne 2: 15 studiepoeng
  • Emne 3: 15 studiepoeng
  • Emne 4: 15 studiepoeng

Totalt 60 studiepoeng

Emne 1: Klinisk vurderingskompetanse

Emne 1: Klinisk vurderingskompetanse

1a. Kommunikasjon og samhandling

1b. Observasjon, vurdering og handling – akutte, subakutte og kroniske tilstander

1c. Akuttmedisinsk kunnskap

1d. Praktiske ferdigheter og prosedyrer


Emne 2: Kroniske sykdommer
2a. Klinisk vurderingskompetanse – observasjon, vurdering og handling – akutte, subakutte og kroniske tilstander

2b. Klinisk vurderingskompetanse av kronisk syke

2c. Å leve med kronisk sykdom og funksjonssvikt

2d. Praktiske ferdigheter og prosedyrer

 

Emne 3: Demensomsorg

3a. Demens – årsaker, symptomer og behandling

3b. Observasjon, kartlegging og vurdering av personer med demens

3c. Å leve med demenssykdom

3d. Etiske utfordr­inger i demensomsorgen

Emne 4: Psykiske helse og somatiske sykdommer

4a. Etikk, lovverk og forskrifter

4b. Psykiske lidelser – årsaker, symptomer og behandling

4c. Psykisk helse og somatisk sykdom

4d. Kommunikasjon og samhandling

Emne 1 og 2 

Emneeksamen: Emneeksamen i praktiske prosedyrer samt relevant teori, hvor studenten trekker en av emnets praktiske prosedyrer to dager før muntlig/praktisk eksamensgjennomføring.

Vurderingsform:

  • Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
  • Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
  • Emneeksamen vurderes av to sensorer

Emne 3 og 4

Emneeksamen:  Innlevering av videopresentasjon og litteraturliste

Vurderingsform:

  • Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
  • Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
  • Emneeksamen vurderes av en sensor

Fagskoleutdanningen i Klinisk vurderingskompetanse har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard. På grunnlag av sine fagkunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse skal yrkesutøveren kunne ta initiativ til å planlegge, organisere, og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere.

Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen helsesektoren.  Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, utviklet sitt kliniske blikk, samt kunne vise forståelse for, og ha innsikt i nyervervet kunnskap. Hovedintensjonen er å sikre et ensartet faglig nivå, og gjøre videreutdanningen likeverdig i hele landet. Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert.

Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons-, kartleggings- og kommunikasjonsverktøy som benyttes for tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, samt behandlingsformer som anvendes i oppfølging av pasienter
  • forstår betydningen av datainnsamling og dokumentering som grunnlag for en systematisk og forsvarlig helsehjelp (sykepleieprosessen)
  • har kunnskap om de mest vanlige kroniske sykdommene, multimorbiditet og geriatri
  • har innsikt i hvordan det er å leve med kronisk sykdom
  • har kunnskap om de ulike demenssykdommene, personsentrert omsorg og miljøarbeid
  • har kunnskap om psykiske lidelser, utbredelse og symptomatologi
  • har kunnskap om årsaker til og sammenheng mellom psykisk og somatisk helse og hvordan de påvirker hverandre
  • har innsikt i relevant lovverk, forskrifter og retningslinjer som ivaretar og regulerer rettigheter og plikter for pasienter/brukere, pårørende og yrkesutøvere i helsetjenesten
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter/brukere som er i risikogruppen for utvikling av polyfarmasi, funksjonssvikt og/eller forverret helsetilstand
  • forstår betydningen av egen og andre yrkesgruppers profesjon og yrkesutøvelse i arbeid med observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
  • har faglig kunnskap om recovery, miljøterapi og andre terapiformer og omsorgsmodeller som brukes innen henholdsvis psykiske lidelser og ved kronisk sykdom

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap for å oppdage utvikling eller forverring av sykdom og helsetilstand hos pasienter med kronisk sykdom, demens og/eller psykiske lidelser for å kunne ivareta individuelle pleie- og omsorgsbehov
  • kan anvende ulike kommunikasjons- og kartleggingsteknikker for å fremme pasientens autonomi, brukermedvirkning og integritet, samt forebygge utfordrende atferd og bruk av makt og tvang
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og -teknikker for å fremme trygghet og tillit i møte med pasienter/brukere og pårørende
  • kan finne informasjon, fagstoff og prosedyrer som er relevante for yrkesfaglige problemstillinger relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
  • kan kartlegge pasientens helsetilstand, identifisere pasientens ressurser og behov for hjelp ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for egen yrkesutøvelse relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten, og kunne opptre faglig forsvarlig og yte individuell omsorgsfull hjelp
  • har utviklet en etisk grunnholdning relatert til pasientens/brukerens integritet og brukermedvirkning, gjennom å reflektere over fag- og yrkesetiske utfordringer og dilemma i yrkesutøvelsen
  • har utviklet en etisk grunnholdning relatert til hvordan psykiske og somatiske helseutfordringer kan påvirke pasienter og pårørende
  • kan utføre arbeidsoppgaver innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse på en kvalitetsmessig, profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, pårørende, kolleger og andre faggrupper
  • kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til kunnskapsdeling av observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, kollegaer, faggrupper på tvers av avdelinger og etater for å ivareta pasientens helhetlige behov
  • kan utføre livreddende førstehjelp, hjerte- og lungeredning og ta i bruk hjertestarter ved behov

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

Utdanningstilbud

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Dersom en utdanning ikke er aktiv på ditt studiested akkurat nå, kan du registrere deg på interesselisten for utdanningen og få beskjed dersom utdanningen settes opp nær deg.