
Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Klinisk
vurderingskompetanse
Fagskolen Klinisk vurderingskompetanse er en ny utdanning som vil gi studentene økt kompetanse innen observasjon-, vurdering- og handlingskompetanse. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle et klinisk blikk for å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak.

Informasjon
Fagskoleutdanningen Klinisk vurderingskompetanse vil gi studentene økt kompetanse innen observasjon-, vurdering- og handlingskompetanse. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle et klinisk blikk for å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak. Viktige tema vil være klinisk vurderingskompetanse, tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, kroniske sykdommer, demensomsorg og psykisk helse og somatiske sykdommer.
Utdanningen er praksisnær og studiekrav som omhandler feltobservasjon, kan gjennomføres ved egen arbeidsplass.
Dette er en gratis fagskole på dagtid eller kveldstid, som gjennomføres over 2 år og kan kombineres med jobb.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.
Organisering av opplæringen
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad»
Utstyr
Studentene må selv dekke kostnader til studieavgift, litteratur, samt til forbruksutstyr. Faktura for forbruksutstyr utstedes fra skolen, og vil være pålydende kroner 2000,-. Beløpet dekker utstyret som anvendes for praktisk øving gjennom det totale utdanningsløpet.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere. Utdanningen kan også være aktuell for de som har autorisasjon som sykepleier eller vernepleier.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra hele den videregående, yrkesfaglige opplæringen (2-årig eller 3-årig).
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
Politiattest
- Emne 1: 15 studiepoeng
- Emne 2: 15 studiepoeng
- Emne 3: 15 studiepoeng
- Emne 4: 15 studiepoeng
Totalt 60 studiepoeng
Emne 1: Klinisk vurderingskompetanse
1a. Kommunikasjon og samhandling
1b. Observasjon, vurdering og handling – akutte, subakutte og kroniske tilstander
1c. Akuttmedisinsk kunnskap
1d. Praktiske ferdigheter og prosedyrer
Emne 2: Kroniske sykdommer
2a. Klinisk vurderingskompetanse – observasjon, vurdering og handling – akutte, subakutte og kroniske tilstander
2b. Klinisk vurderingskompetanse av kronisk syke
2c. Å leve med kronisk sykdom og funksjonssvikt
2d. Praktiske ferdigheter og prosedyrer
Emne 3: Demensomsorg
3a. Demens – årsaker, symptomer og behandling
3b. Observasjon, kartlegging og vurdering av personer med demens
3c. Å leve med demenssykdom
3d. Etiske utfordringer i demensomsorgen
4a. Etikk, lovverk og forskrifter
4b. Psykiske lidelser – årsaker, symptomer og behandling
4c. Psykisk helse og somatisk sykdom
4d. Kommunikasjon og samhandling
Emne 1 og 2
Emneeksamen: Emneeksamen i praktiske prosedyrer samt relevant teori, hvor studenten trekker en av emnets praktiske prosedyrer to dager før muntlig/praktisk eksamensgjennomføring.
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
- Emneeksamen vurderes av to sensorer
Emne 3 og 4
Emneeksamen: Innlevering av videopresentasjon og litteraturliste
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
- Emneeksamen vurderes av en sensor
Fagskoleutdanningen i Klinisk vurderingskompetanse har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard. På grunnlag av sine fagkunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse skal yrkesutøveren kunne ta initiativ til å planlegge, organisere, og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere.
Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen helsesektoren. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, utviklet sitt kliniske blikk, samt kunne vise forståelse for, og ha innsikt i nyervervet kunnskap. Hovedintensjonen er å sikre et ensartet faglig nivå, og gjøre videreutdanningen likeverdig i hele landet. Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert.
Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons-, kartleggings- og kommunikasjonsverktøy som benyttes for tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, samt behandlingsformer som anvendes i oppfølging av pasienter
- forstår betydningen av datainnsamling og dokumentering som grunnlag for en systematisk og forsvarlig helsehjelp (sykepleieprosessen)
- har kunnskap om de mest vanlige kroniske sykdommene, multimorbiditet og geriatri
- har innsikt i hvordan det er å leve med kronisk sykdom
- har kunnskap om de ulike demenssykdommene, personsentrert omsorg og miljøarbeid
- har kunnskap om psykiske lidelser, utbredelse og symptomatologi
- har kunnskap om årsaker til og sammenheng mellom psykisk og somatisk helse og hvordan de påvirker hverandre
- har innsikt i relevant lovverk, forskrifter og retningslinjer som ivaretar og regulerer rettigheter og plikter for pasienter/brukere, pårørende og yrkesutøvere i helsetjenesten
- kan oppdatere sin yrkesfaglige observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter/brukere som er i risikogruppen for utvikling av polyfarmasi, funksjonssvikt og/eller forverret helsetilstand
- forstår betydningen av egen og andre yrkesgruppers profesjon og yrkesutøvelse i arbeid med observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- har faglig kunnskap om recovery, miljøterapi og andre terapiformer og omsorgsmodeller som brukes innen henholdsvis psykiske lidelser og ved kronisk sykdom
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende kunnskap for å oppdage utvikling eller forverring av sykdom og helsetilstand hos pasienter med kronisk sykdom, demens og/eller psykiske lidelser for å kunne ivareta individuelle pleie- og omsorgsbehov
- kan anvende ulike kommunikasjons- og kartleggingsteknikker for å fremme pasientens autonomi, brukermedvirkning og integritet, samt forebygge utfordrende atferd og bruk av makt og tvang
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer og -teknikker for å fremme trygghet og tillit i møte med pasienter/brukere og pårørende
- kan finne informasjon, fagstoff og prosedyrer som er relevante for yrkesfaglige problemstillinger relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- kan kartlegge pasientens helsetilstand, identifisere pasientens ressurser og behov for hjelp ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for egen yrkesutøvelse relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten, og kunne opptre faglig forsvarlig og yte individuell omsorgsfull hjelp
- har utviklet en etisk grunnholdning relatert til pasientens/brukerens integritet og brukermedvirkning, gjennom å reflektere over fag- og yrkesetiske utfordringer og dilemma i yrkesutøvelsen
- har utviklet en etisk grunnholdning relatert til hvordan psykiske og somatiske helseutfordringer kan påvirke pasienter og pårørende
- kan utføre arbeidsoppgaver innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse på en kvalitetsmessig, profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, pårørende, kolleger og andre faggrupper
- kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til kunnskapsdeling av observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, kollegaer, faggrupper på tvers av avdelinger og etater for å ivareta pasientens helhetlige behov
- kan utføre livreddende førstehjelp, hjerte- og lungeredning og ta i bruk hjertestarter ved behov
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Utdanningstilbud
Klinisk vurderingskompetanse
Klinisk vurderingskompetanse
Klinisk vurderingskompetanse
Klinisk vurderingskompetanse
Klinisk vurderingskompetanse
Klinisk vurderingskompetanse
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Dersom en utdanning ikke er aktiv på ditt studiested akkurat nå, kan du registrere deg på interesselisten for utdanningen og få beskjed dersom utdanningen settes opp nær deg.