Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Tverrfaglig palliativ omsorg

Dette er en fagskolemodul der kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.

Tilbake til Helse og oppvekst

Informasjon

Utdanningen tar for seg ulike emner innen palliativ omsorg og pleie, og gir god kompetanse innen blant annet observasjon, behovsavklaring og lindrende tiltak. Begrepet palliasjon omhandler langt mer enn kun livets aller siste timer.

Kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning skal gå hånd i hånd med lindring og medmenneskelighet.

Dette er en fagskolemodul som gir 10 studiepoeng.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført og bestått fagskolemodul gir 10 studiepoeng på nivå 5.1 i Norsk kvalifikasjonsrammeverk

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, fysioterapeuter og andre som jobber med palliative pasienter.

Opptakskrav og faginnhold

 

Formelle opptakskrav:
Fagskoleutdanningen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Tverrfaglig palliativ omsorg kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Med realkompetanse menes all formell og ikke-formell kompetanse som en person har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Kandidater som søker opptak på bakgrunn av realkompetanse, må dokumentere at de har fylt 23 år eller eldre i opptaksåret. I tillegg må søker ha et eller flere av følgende punkter:
– bestått teori innen VG2 helsearbeiderfaget, omsorgsarbeider eller hjelpepleier og minimum 3360 timer relevant praksis (2 år)
– minimum 8400 timer relevant praksis (5 år)
– kompetanse tilsvarende Helsearbeiderfaget. Kandidaten må bestå fagtest som bygger på læreplanen for VG3 læreplanene for Helsearbeiderfaget og ha minimum 5000 timer relevant praksis (3 år)
 
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
 
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
 
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

1a. Etikk og Kommunikasjon Etikk

1b. Palliasjon

1c. Tverrfaglig samarbeid

1d. Sykdommer og palliativ omsorg til alvorlig syke og døende

1e. Symptomer og lindrende tiltak

1f. Åndelige og eksistensielle behov

1g. Helhetlig omsorg og pleie ved livets slutt

1h. Egenomsorg av seg selv og kolleger i palliativ pleie

Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt. Avsluttende vurdering består av en moduloppgave på 2000 ord +/- 10 %.

Vurderingsform: Skriftlig arbeid vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer. Det er læringsutbyttet for modulen som skal måles når karakter på moduloppgaven skal gis. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon, menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter og ansvar; Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialhelsetjenesten
  • forstår betydningen av hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp, samt ivareta åndelige/eksistensielle behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
  • har kunnskap om palliativ behandling, symptomlindring, omsorg og pleie, samt innsikt i hva verdighet i livets siste fase innebærer
  • har kunnskap om standardiserte kartleggingsverktøy som ESAS og Mobid 2

Ferdigheter:

Studenten

  • kan kartlegge og identifisere endringer i pasientens tilstand ved bruk av observasjon og kartleggingsverktøy
  • kan anvende sin faglige kunnskap og kartleggingsverktøy for å iverksette praktiske og ikke-medikamentelle tiltak som kan lindre og forebygge symptomer, tilpasse pasientens alder og forutsetninger
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff for å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet
  • kan anvende faglig kunnskap om alvorlige sykdommer og palliasjon for å bidra i palliativ behandling

Generell kompetanse:

Studenten

  • har forståelse for yrkesetikk, og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan utføre pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med nasjonale handlingsprogram, faglige retningslinjer, samt verdigrunnlaget for palliasjon og pasientrettet tilnærming
  • kan bygge relasjoner basert på empati, likeverd og respekt, slik at bruker/pasient og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet
  • kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater for å utvikle og gjøre kolleger trygge i ulike situasjoner
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen og andres atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere/pasienter, samt pårørende
  • kan utføre arbeid knyttet til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen gjennom å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område, som for eksempel stell, ernæringstiltak og trivselstiltak

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

Utdanningstilbud

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.