Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Tverrfaglig palliativ omsorg
Dette er en fagskolemodul der kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Informasjon
Utdanningen tar for seg ulike emner innen palliativ omsorg og pleie, og gir god kompetanse innen blant annet observasjon, behovsavklaring og lindrende tiltak. Begrepet palliasjon omhandler langt mer enn kun livets aller siste timer.
Kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning skal gå hånd i hånd med lindring og medmenneskelighet.
Dette er en fagskolemodul som gir 10 studiepoeng.
Organisering av opplæringen
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført og bestått fagskolemodul gir 10 studiepoeng på nivå 5.1 i Norsk kvalifikasjonsrammeverk
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, fysioterapeuter og andre som jobber med palliative pasienter.
Opptakskrav og faginnhold
1a. Etikk og Kommunikasjon Etikk
1b. Palliasjon
1c. Tverrfaglig samarbeid
1d. Sykdommer og palliativ omsorg til alvorlig syke og døende
1e. Symptomer og lindrende tiltak
1f. Åndelige og eksistensielle behov
1g. Helhetlig omsorg og pleie ved livets slutt
1h. Egenomsorg av seg selv og kolleger i palliativ pleie
Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt. Avsluttende vurdering består av en moduloppgave på 2000 ord +/- 10 %.
Vurderingsform: Skriftlig arbeid vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer. Det er læringsutbyttet for modulen som skal måles når karakter på moduloppgaven skal gis. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter og ansvar; Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialhelsetjenesten
- forstår betydningen av hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp, samt ivareta åndelige/eksistensielle behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
- har kunnskap om palliativ behandling, symptomlindring, omsorg og pleie, samt innsikt i hva verdighet i livets siste fase innebærer
- har kunnskap om standardiserte kartleggingsverktøy som ESAS og Mobid 2
Ferdigheter:
Studenten
- kan kartlegge og identifisere endringer i pasientens tilstand ved bruk av observasjon og kartleggingsverktøy
- kan anvende sin faglige kunnskap og kartleggingsverktøy for å iverksette praktiske og ikke-medikamentelle tiltak som kan lindre og forebygge symptomer, tilpasse pasientens alder og forutsetninger
- kan finne relevant informasjon og fagstoff for å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet
- kan anvende faglig kunnskap om alvorlige sykdommer og palliasjon for å bidra i palliativ behandling
Generell kompetanse:
Studenten
- har forståelse for yrkesetikk, og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan utføre pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med nasjonale handlingsprogram, faglige retningslinjer, samt verdigrunnlaget for palliasjon og pasientrettet tilnærming
- kan bygge relasjoner basert på empati, likeverd og respekt, slik at bruker/pasient og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater for å utvikle og gjøre kolleger trygge i ulike situasjoner
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen og andres atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere/pasienter, samt pårørende
- kan utføre arbeid knyttet til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen gjennom å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område, som for eksempel stell, ernæringstiltak og trivselstiltak
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Utdanningstilbud
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.