Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Praktisk ledelse

Praktisk ledelse er en utdanning for fagarbeidere i mellomleder- eller lederroller, som ønsker å styrke sin kompetanse i ledelse og oppnå bedre resultater!

Tilbake til Økonomi og administrasjon

Informasjon

Praktisk ledelse gir 90 studiepoeng og er et etterspurt fagskoletilbud innen ledelse som arbeidslivet lokalt og regionalt har behov for. Dette er en relevant videreutdanning for faglærte med lederansvar, også innen prosjektledelse og personalledelse. Utdanningen sikter til å gi kompetanse innen ledelse på et mellomledernivå.

Ettersom nivået i bedriftene ofte forskyves oppover, vil utdanningen inneholde metoder og konkrete verktøy for å håndtere overgangen fra kollega til leder, samt omfattende kunnskap innen personalledelse med vekt på relasjonsbygging og gjensidig tillit. Utdanningen vil også gi kunnskap om HMS, økonomistyring og kompetanse til å forstå selve bedriften – dens mål og verdier.

Utdanningen er praktisk orientert og bred, med mål om å gi faglærte arbeidstakere med lederansvar verktøyene de trenger for å møte nye utfordringer i lederrollen.

Organisering av opplæring

  • Fullført utdanning gir 90 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad».

Utdanningen passer for

Utdanningen retter seg primært mot fagarbeidere i offentlige og private virksomheter som ønsker å kvalifisere seg til lederroller, eller som allerede har lederansvar innen personal- eller prosjektledelse, men mangler formell utdanning. Dette kan være fagarbeidere som er tiltenkt slike roller i sin organisasjon, eller som ønsker å fornye og supplere sin kompetanse innen sitt fagområde.

Eksamen

Hvert emne har obligatoriske skriftlige arbeidskrav som vurderes med karakterer fra A til F. Den avsluttende fordypningsoppgaven er individuell, kombinert med muntlig eksaminering, og vurderes med samme karakterskala .

Opptakskrav og faginnhold

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.


Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til utdanningen Praktisk ledelse, kreves fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.


Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående

opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon

kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester.

Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.


Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

dokumentasjon fra høyere utdanning eller høyere yrkesfagligutdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innenfor prosjektledelse, personalledelse eller annet lederansvar. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fagbrev- eller svennebrev.

Fullført og bestått utdanning gir gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».


Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse

Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning


Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.


Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Godskriving av emne

Fritak for deler av utdanningen

Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak

  • Emne 1: Ledelse og lederrollen – 10 studiepoeng
  • Emne 2: Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid – 10 studiepoeng
  • Emne 3: HR, personalledelse og rekruttering – 10 studiepoeng
  • Emne 4: Prosjekt- og kvalitetsledelse – 10 studiepoeng
  • Emne 5: Etikk, bærekraft og samfunnsansvar – 10 studiepoeng
  • Emne 6: Ledelse av HMS arbeid – 10 studiepoeng
  • Emne 7: Digitalisering og ledelse – 10 studiepoeng
  • Emne 8: Ressursstyring – 10 studiepoeng
  • Emne 9: Fordypning – 10 studiepoeng

Totalt: 90 studiepoeng

Emne 1: Ledelse og lederrollen

1a. Introduksjon til lederrollen

1b. Ledelse av medarbeidere

1c. Medarbeiderutvikling


Emne 2: Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid

2a. Organisasjonskunnskap

2b. Endringsledelse og utvikling av organisasjoner

2c. Organisasjonspsykologi


Emne 3: HR, personalledelse og rekruttering

3a. Rekruttering

3b. Arbeidsrett

3c. Personalledelse

3d. Konflikt og konflikthåndtering


Emne 4: Prosjekt- og kvalitetsledelse

4a. Prosjektteori

4b. Ledelse av prosjekt

4c. Kvalitetsledelse

4d. Læring og evaluering av prosjekt


Emne 5: Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

5a. Etikk og dilemma

5b. Bærekraft og miljø

5c. Samfunnsansvar

5d. Etikk og beslutningstaking


Emne 6: Ledelse av HMS arbeid

6a. Lover og regelverk

6b. Systematisk HMS

6c. Roller og oppgaver


Emne 7: Digitalisering og ledelse

7a. Digital kommunikasjon og sosiale medier

7b. Kritisk tenking og digitalt utenforskap

7c. Lov, avtaleverk og digital sikkerhet

7d. Kunstig intelligens


Emne 8: Ressursstyring

8a. Økonomiforståelse

8b. Driftsledelse

8c. Ressurs- og bemanningsplanlegging


Emne 9: Fordypning

Fordypningstema og praktisk rettet oppgave

Emne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Arbeidskrav: Innlevering av individuelt skriftlig arbeid i form av en emneoppgave.

Vurderingsform: Emneoppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

 

Emne 9: Fordypning

Arbeidskrav: Gjennomføring av fordypningsoppgave med selvvalgt tema, etterfulgt av muntlig høring.

Vurderingsform: Fordypningsoppgaven vurderes etter karakterskalaen A–F, med A som beste karakter og F som ikke bestått.

Vurdering og sensur av fordypningsoppgaven og den påfølgende muntlige høringen gjennomføres av to sensorer.

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor HR, personalledelse og rekruttering
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav knyttet til ledelse og lederrollen
  • kjenner til bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet knyttet til ledelse av HMS arbeid
  • har innsikt i hvordan etikk, bærekraft og samfunnsansvar kan bidra til utvikling av lederrollen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for sine faglige valg knyttet til HR, personalledelse og rekruttering
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse av prosjekt og kvalitetsledelse og justere under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om lovverk, teorier og metoder innen økonomistyring og vurdere relevansen av fagstoffet opp mot ulike økonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer, både alene og i gruppe
  • kan utveksle synspunkter om teknologi og ledelse med andre ledere, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for bransjen
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom kunnskap om og anvendelse av ulike ledelsesstrategier

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

Kursoversikt

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.