Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Praktisk ledelse
Praktisk ledelse er en utdanning for fagarbeidere i mellomleder- eller lederroller, som ønsker å styrke sin kompetanse i ledelse og oppnå bedre resultater!
Informasjon
Praktisk ledelse gir 90 studiepoeng og er et etterspurt fagskoletilbud innen ledelse som arbeidslivet lokalt og regionalt har behov for. Dette er en relevant videreutdanning for faglærte med lederansvar, også innen prosjektledelse og personalledelse. Utdanningen sikter til å gi kompetanse innen ledelse på et mellomledernivå.
Ettersom nivået i bedriftene ofte forskyves oppover, vil utdanningen inneholde metoder og konkrete verktøy for å håndtere overgangen fra kollega til leder, samt omfattende kunnskap innen personalledelse med vekt på relasjonsbygging og gjensidig tillit. Utdanningen vil også gi kunnskap om HMS, økonomistyring og kompetanse til å forstå selve bedriften – dens mål og verdier.
Utdanningen er praktisk orientert og bred, med mål om å gi faglærte arbeidstakere med lederansvar verktøyene de trenger for å møte nye utfordringer i lederrollen.
Organisering av opplæring
- Fullført utdanning gir 90 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad».
Utdanningen passer for
Utdanningen retter seg primært mot fagarbeidere i offentlige og private virksomheter som ønsker å kvalifisere seg til lederroller, eller som allerede har lederansvar innen personal- eller prosjektledelse, men mangler formell utdanning. Dette kan være fagarbeidere som er tiltenkt slike roller i sin organisasjon, eller som ønsker å fornye og supplere sin kompetanse innen sitt fagområde.
Eksamen
Hvert emne har obligatoriske skriftlige arbeidskrav som vurderes med karakterer fra A til F. Den avsluttende fordypningsoppgaven er individuell, kombinert med muntlig eksaminering, og vurderes med samme karakterskala .
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til utdanningen Praktisk ledelse, kreves fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående
opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon
kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester.
Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
dokumentasjon fra høyere utdanning eller høyere yrkesfagligutdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innenfor prosjektledelse, personalledelse eller annet lederansvar. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fagbrev- eller svennebrev.
Fullført og bestått utdanning gir gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
- Emne 1: Ledelse og lederrollen – 10 studiepoeng
- Emne 2: Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid – 10 studiepoeng
- Emne 3: HR, personalledelse og rekruttering – 10 studiepoeng
- Emne 4: Prosjekt- og kvalitetsledelse – 10 studiepoeng
- Emne 5: Etikk, bærekraft og samfunnsansvar – 10 studiepoeng
- Emne 6: Ledelse av HMS arbeid – 10 studiepoeng
- Emne 7: Digitalisering og ledelse – 10 studiepoeng
- Emne 8: Ressursstyring – 10 studiepoeng
- Emne 9: Fordypning – 10 studiepoeng
Totalt: 90 studiepoeng
Emne 1: Ledelse og lederrollen
1a. Introduksjon til lederrollen
1b. Ledelse av medarbeidere
1c. Medarbeiderutvikling
Emne 2: Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid
2a. Organisasjonskunnskap
2b. Endringsledelse og utvikling av organisasjoner
2c. Organisasjonspsykologi
Emne 3: HR, personalledelse og rekruttering
3a. Rekruttering
3b. Arbeidsrett
3c. Personalledelse
3d. Konflikt og konflikthåndtering
Emne 4: Prosjekt- og kvalitetsledelse
4a. Prosjektteori
4b. Ledelse av prosjekt
4c. Kvalitetsledelse
4d. Læring og evaluering av prosjekt
Emne 5: Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
5a. Etikk og dilemma
5b. Bærekraft og miljø
5c. Samfunnsansvar
5d. Etikk og beslutningstaking
Emne 6: Ledelse av HMS arbeid
6a. Lover og regelverk
6b. Systematisk HMS
6c. Roller og oppgaver
Emne 7: Digitalisering og ledelse
7a. Digital kommunikasjon og sosiale medier
7b. Kritisk tenking og digitalt utenforskap
7c. Lov, avtaleverk og digital sikkerhet
7d. Kunstig intelligens
Emne 8: Ressursstyring
8a. Økonomiforståelse
8b. Driftsledelse
8c. Ressurs- og bemanningsplanlegging
Emne 9: Fordypning
Fordypningstema og praktisk rettet oppgave
Emne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Arbeidskrav: Innlevering av individuelt skriftlig arbeid i form av en emneoppgave.
Vurderingsform: Emneoppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Emne 9: Fordypning
Arbeidskrav: Gjennomføring av fordypningsoppgave med selvvalgt tema, etterfulgt av muntlig høring.
Vurderingsform: Fordypningsoppgaven vurderes etter karakterskalaen A–F, med A som beste karakter og F som ikke bestått.
Vurdering og sensur av fordypningsoppgaven og den påfølgende muntlige høringen gjennomføres av to sensorer.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor HR, personalledelse og rekruttering
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav knyttet til ledelse og lederrollen
- kjenner til bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet knyttet til ledelse av HMS arbeid
- har innsikt i hvordan etikk, bærekraft og samfunnsansvar kan bidra til utvikling av lederrollen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjøre rede for sine faglige valg knyttet til HR, personalledelse og rekruttering
- kan reflektere over egen faglig utøvelse av prosjekt og kvalitetsledelse og justere under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om lovverk, teorier og metoder innen økonomistyring og vurdere relevansen av fagstoffet opp mot ulike økonomiske problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer, både alene og i gruppe
- kan utveksle synspunkter om teknologi og ledelse med andre ledere, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for bransjen
- kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom kunnskap om og anvendelse av ulike ledelsesstrategier
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Kursoversikt
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.