Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Prosjektledelse for fagarbeidere


Denne gir deg kunnskapen og verktøyene du trenger for å planlegge, lede og gjennomføre prosjekter effektivt. Utdanningen kombinerer praktiske ferdigheter med teoretisk innsikt, slik at du kan ta styring og sikre gode resultater i prosjektarbeid.

Tilbake til Økonomi og administrasjon

Med fagskoleutdanningen, Prosjektledelse for fagarbeidere, får du grundig forståelse av hvordan prosjekter planlegges, gjennomføres og evalueres, med fokus på praktisk ledelse og samhandling. Den er utviklet for å styrke kompetansen til fagarbeidere som ønsker å ta en mer aktiv rolle i planlegging og gjennomføring av prosjekter.

Du lærer hvordan du leder team, sikrer effektiv ressursbruk og motiverer medarbeidere. Samtidig får du innsikt i økonomistyring, bruk av digitale prosjektverktøy og hvordan du håndterer endringer og risiko underveis i et prosjekt. Prosjektledelse er en etterspurt kompetanse i mange bransjer, og utdanningen gir et godt utgangspunkt for videre utvikling i egen jobb eller nye karrieremuligheter.

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for fagarbeidere i både offentlig og privat sektor som ønsker å kvalifisere seg for prosjektlederoppgaver, eller som allerede har slikt ansvar, men mangler formell utdanning. Den er også relevant for deg som ønsker å fornye eller utvide kompetansen din innen eget fagområde. Det er mulig å søke opptak med bakgrunn i realkompetanse.

Eksamen

Hvert emne har obligatoriske skriftlige arbeidskrav som vurderes med karakterene A til F. Eksamensformene er nærmere beskrevet i den enkelte studieplanen.

Opptakskrav og faginnhold

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse:

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til utdanningen og eventuelt til enkelte emner, kreves fullført 3 årig videregående opplæring innen yrkesfaglig eller studieforberedende utdanningsprogram. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning for opptak til utdanningen. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT – godkjente emner fra tidligere.

Opptak på bakgrunn av realkompetanse:

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

•      dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

•      dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring.

 

eller

•      dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring.

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver som kan knyttes til prosjektarbeid generelt.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

  • Emne 1: 10 studiepoeng
  • Emne 2: 10 studiepoeng
  • Emne 3: 10 studiepoeng

Totalt 30 studiepoeng

Emne 1: Ledelse og samarbeid i prosjekter

1a. Leder og lederskap
1b. Team og teamroller
1c. Kommunikasjon i prosjekt


Emne 2:
Prosjektledelse
2a. Introduksjon til prosjektledelse
2b. Prosjektplanlegging
2c. Prosjektgjennomføring og evaluering

 

Emne 3: Prosjektøkonomi og styring 

3a. Økonomistyring i prosjekter
3b. Økonomistyring i prosjektets forskjellige faser
3c. Risiko
3d. Kontrakter, endringer og avvik

Emne 1, 2 og 3
Arbeidskrav:

Innlevering av individuelt skriftlig arbeid.

Vurderingsform:

Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakteren for emnet skal gis.

Arbeidskravet sensureres av en sensor.

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor prosjektledelse samt styring av økonomi og risiko i prosjekter
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet i prosjekter
  • har bransjekunnskap og kjennskap til prosjektledelse i yrkesfeltet
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om økonomistyring i prosjektets forskjellige faser
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning av bærekraftig prosjektøkonomi i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger ved ledelse og samarbeid i prosjekter
  • kan som leder anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med prosjektplanlegging
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for prosjektledelsesfaget
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i arbeid med risiko og økonomistyring i prosjekter

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som ligger til grunn for prosjektledelsesfaget
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av prosjektledelse
  • kan utføre prosjektledelse etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med andre prosjektledere og på tvers av disipliner, samt med eksterne målgrupper og interessenter
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester av relevans for ledelse og økonomistyring i prosjekter

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

Kursoversikt

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.