Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer

Informasjon
Fagskolen Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer retter seg mot fagarbeidere som arbeider med mennesker med utviklingshemming, autisme og andre funksjonsnedsettelser. Disse gruppene er sårbare i forhold til å utvikle utfordrende atferd. Utdanningen bygger på en egen metode for hvordan man håndterer utfordrende atferd blant både voksne og barn. Målet med utdanningen er å sørge for god livskvalitet for tjenestemottakere og deres familier, ved forebygging og endring av noen av de forholdene som bidrar til uønsket atferd.
Utdanningen passer godt som et supplement til flere av våre andre fagskoleutdanninger, som for eksempel «Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming».
Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, barne- og ungdomsarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører
Utdanningen er rettet mot arbeidstakere med ulik faglig bakgrunn innen helse- og oppvekstfagene fra videregående opplæring, som har sitt virke innen kommunal virksomhet, spesialisthelsetjenesten, institusjoner og pedagogisk virksomhet.
Eksamen
Emne 1 og 2 avsluttes med innlevering av en skriftlig oppgave, emne 3 er prosjektarbeid og emne 4 avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave og en muntlig eksamen.