Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Tverrfaglig palliativ omsorg
Informasjon
Denne utdanningen gir en grundig innføring i ulike temaer innen palliativ omsorg og pleie, og sikrer solid kompetanse innen områder som observasjon, behovsavklaring og lindrende tiltak. Palliasjon handler om langt mer enn livets siste timer – det dreier seg om å gi støtte og omsorg som legger til rette for best mulig livskvalitet i livets siste fase.
Gjennom økt kunnskap og fokus kan helsepersonell bidra til god omsorg og støtte for pasienter og pårørende i en krevende tid. Trygghet i egen kompetanse er avgjørende, og helsepersonell med denne tryggheten blir sentrale aktører i å sikre god palliativ omsorg.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning står sentralt, og kombineres med lindring og medmenneskelighet i praksis. Denne fagskolemodulen gir 10 studiepoeng.
Utdanningen passer for
Utdanningen er rettet mot helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, fysioterapeuter og andre som arbeider med palliative pasienter.
Opptakskrav og faginnhold
1a. Etikk og Kommunikasjon Etikk
1b. Palliasjon
1c. Tverrfaglig samarbeid
1d. Sykdommer og palliativ omsorg til alvorlig syke og døende
1e. Symptomer og lindrende tiltak
1f. Åndelige og eksistensielle behov
1g. Helhetlig omsorg og pleie ved livets slutt
1h. Egenomsorg av seg selv og kolleger i palliativ pleie
Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt. Avsluttende vurdering består av en moduloppgave på 2000 ord +/- 10 %.
Vurderingsform: Skriftlig arbeid vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer. Det er læringsutbyttet for modulen som skal måles når karakter på moduloppgaven skal gis. Studentens skikkethet skal inngå i vurderingsgrunnlaget
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter og ansvar; Pasient- og brukerrettighetsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Spesialisthelsetjenesteloven
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialhelsetjenesten
- forstår betydningen av hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp, samt ivareta åndelige/eksistensielle behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
- har kunnskap om palliativ behandling, symptomlindring, omsorg og pleie, samt innsikt i hva verdighet i livets siste fase innebærer
- har kunnskap om standardiserte kartleggingsverktøy som ESAS og Mobid 2
Ferdigheter:
Studenten
- kan kartlegge og identifisere endringer i pasientens tilstand ved bruk av observasjon og kartleggingsverktøy
- kan anvende sin faglige kunnskap og kartleggingsverktøy for å iverksette praktiske og ikke-medikamentelle tiltak som kan lindre og forebygge symptomer, tilpasse pasientens alder og forutsetninger
- kan finne relevant informasjon og fagstoff for å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet
- kan anvende faglig kunnskap om alvorlige sykdommer og palliasjon for å bidra i palliativ behandling
Generell kompetanse:
Studenten
- har forståelse for yrkesetikk, og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan utføre pleie og omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter i tråd med nasjonale handlingsprogram, faglige retningslinjer, samt verdigrunnlaget for palliasjon og pasientrettet tilnærming
- kan bygge relasjoner basert på empati, likeverd og respekt, slik at bruker/pasient og pårørende opplever trygghet og tillit til tjenestetilbudet
- kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater for å utvikle og gjøre kolleger trygge i ulike situasjoner
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen og andres atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere/pasienter, samt pårørende
- kan utføre arbeid knyttet til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen gjennom å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område, som for eksempel stell, ernæringstiltak og trivselstiltak
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.