AOF Vestlandet-Agder arrangerte denne uken en workshop for å kartlegge kompetansebehovet innen IT og digitalisering i regionen.
Workshopen ble holdt på vårt kurssenter i Haugesund, og tilstede var representanter fra lokale IT-bedrifter, offentlige virksomheter og utdanningsinstitusjoner.
Et tydelig behov
AOF Vestlandet-Agder ønsket å se nærmere på hvilke behov næringslivet hadde innen IT og digitalisering. Elin Østensen Brekke, som jobber som rådgiver for utviklingsarbeid i AOF Vestlandet-Agder, forteller at de ønsket å gå direkte til kilden ved å invitere interessentene til en workshop.
– AOF Vestlandet-Agder kjennetegnes ved at vi retter oss etter det arbeidslivet har behov for. Vi uttrykte dette da vi tok kontakt, vi ønsker å høre hva de har behov for, enten det er til sine kunder eller sine ansatte.
Brekke forteller at nesten alle de inviterte aksepterte invitasjonen til å delta; det var tydelig at temaet fenget mange. Hun er svært fornøyd med engasjementet til de som deltok og mener deres innspill har gitt studieforbundet et godt grunnlag for å utvikle nye tilbud innen IT-kompetanse.
– Vi er veldig takknemlige for at de som deltok på workshopen tok seg tid til å komme til oss. Vi føler at vi traff en nerve, og vi er spente på å se hva vi kan gjøre for å fylle kompetansebehovet, sier Brekke.

Mange kan ha nytte av mer kompetanse
Kompetansebehovet innen IT og digitalisering ble tydelig avdekket i workshopen, hos flere. Behovet for kompetanse gjelder både kunder og generelt i hele samfunnet, også hos de som allerede har IT kompetanse i bunn er det behov for spisset påfyll.
AOF Vestlandet-Agder har innen IT og digitalisering mulighet til å tilby kompetanse til veldig mange, både med kursvirksomheten vår og akkrediteringene våre innen økonomi, administrasjon og ledelse. Under workshopen var også Haugaland videregående skole til stede, og de tilbyr IT-linje for elever som ønsker å ta fagbrev.
Dette er i tråd med den typiske studentprofilen hos AOF Vestlandet-Agder, hvor våre studenter kombinerer verdifull arbeidserfaring med utdanning. Denne kombinasjonen av praktisk erfaring og formell utdanning er ettertraktet av bransjen når de rekrutterer nytt personell.
– Det er derfor svært kjekt for oss å kunne tilby de som allerede har oppnådd et fagbrev muligheten til å bygge videre på sin kompetanse, med mer spesialiserte utdanningsprogrammer basert på hva som etterspørres i bransjen. Det er jo som vi sier om våre utdanningstilbud, det du lærer hos oss i dag det skal du kunne ta i bruk i arbeidslivet i morgen, forteller Brekke.
Funnene fra workshopen vil danne grunnlaget for å utvikle et mer målrettet tilbud innen IT-kompetanse. Målet er å tilby kurs og utdanninger som møter behovene til næringslivet.
– Vi har allerede begynt å skrape litt på overflaten, og vi ser frem til å gå i gang med utviklingsarbeidet,» sier Brekke.




Relaterte artikler
Line Therese og Bente valgte fagskoleutdanning for å styrke seg i arbeidslivet
Line Therese og Bente har to ulike karriereløp, men begge har tatt samme fagskoleutdanning hos Tirna. Med utdanningen Kontor-, salg- og serviceledelse ønsket de å styrke sin kompetanse og videre karrieremuligheter. Hos Tirna møtte de både engasjerte lærere og et inkluderende læringsmiljø. Tre runder med utdanning hos Tirna Line Therese Løype Berglie er ferskvareleder ved […]
Fagskoleutdanning i Helse, miljø og sikkerhet ga nye karrieremuligheter
For Anita Smistad, Morten Falck Skår og Jan-Regin Andreassen har fagskoleutdanningen Helse, miljø og sikkerhet ført til spennende stillinger og en mer solid faglig bakgrunn. Med ulik bakgrunn og erfaring fant de alle nye muligheter, tryggere faglig grunn og en ny retning i arbeidslivet. Deres historier viser hvordan en praktisk rettet utdanning kan tilpasses både […]
Malin tar to fagskoleutdanninger samtidig: – Dette er noe jeg virkelig vil
Malin E. Tjelland fra Lyngdal pendler over en time til Kristiansand for å følge undervisningen ved Tirna. Som engasjert helsefagarbeider tar hun ikke bare én, men to fagskoleutdanninger samtidig: Observasjon av stell og sår og Klinisk vurderingskompetanse. Begge utdanningene er svært relevante for yrket hennes som helsefagarbeider. En utdanning som helsefagarbeidere virkelig har behov for […]