Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Kokkfaget Vg3

Har du relevant arbeidserfaring og ønsker å få det dokumentert? Teori til fagprøven i kokkfaget er første steg på veien.

Tilbake til Restaurant- og matfag
Har du relevant arbeidserfaring og ønsker å få det dokumentert? Teori til fagprøven i kokkfaget er første steg på veien.

Dette kurset er ment for deg som allerede har erfaring fra faget, og som nå ønsker å ta fagbrev. Med fagbrev i kokkfaget bidrar du til å fremme mat- og drikkeglede, lokale spesialiteter og forvaltning av matkulturer og tradisjoner.

Gjennomføring

Vi benytter en læringsplattform hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Dette betyr at dersom du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i undervisningen og kan kommunisere med lærer.

Forkunnskaper

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om du har minst ett års erfaring fra yrket. Språknivået ditt bør være på B1 (CEFR) eller høyere.

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Det er det fylkeskommunale Fagopplæringskontoret som godkjenner praksis.

Finansiering

Du kan søke støtte fra Lånekassen, forutsatt at din totale studiebelastning er tilstrekkelig. Søknaden gjennomfører du selv på Lånekassen ved bruk av MinID eller BankID.

På nettsiden finner du god veiledning og svar på de mest stilte spørsmålene. Her kan du se hvor mye du kan få i lån og stipend.

Eksamen

Eksamen er skriftlig.

Frist for oppmelding til eksamen på våren er 1. februar, og 15. september om høsten.

All oppmelding til eksamen skal skje via din fylkeskommune.

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.

Fagorganisert?

Dersom du er medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning.

Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon!

Læringsmål

https://www.udir.no/lk20/kok03-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv656?lang=nob

Innhold

Kjerneelementet håndverksferdigheter, fagkunnskap og måltidsutvikling handler om vurdering og valg i forbindelse med råvarer, tilberednings- og serveringsmetoder, allergener, ernæring og økonomi. Videre handler det om samspillet mellom råvarenes bruksområder, sammensetning og egenskaper, håndlag, teknologi, kreativitet og sensorikk. Kjerneelementet omfatter allergenmerking, næringsberegning og kalkulasjon i tilberedning av måltider og utvikling av menyer tilpasset sesong, anledning og kunders ønsker og behov i samarbeid med kolleger og andre faggrupper. Dessuten handler kjerneelementet om kunnskap om ulike mattradisjoner, trender og religioner.

Kjerneelementet kvalitet og trygg mat handler om personlig hygiene, produksjonshygiene og næringsmiddelhygiene. Videre handler det om råvarebehandling og trygg produksjon og om å følge virksomhetens kvalitetssystem. Kjerneelementet handler også om lover og forskrifter som regulerer produksjon og omsetning av mat og drikke.

Kjerneelementet bærekraftig produksjon handler om arbeidsflyt gjennom planlegging, samarbeid og kommunikasjon for å redusere svinn og øke lønnsomheten. Videre handler kjerneelementet om best mulig ressursutnyttelse og om bransjens påvirkning på miljøet gjennom valg av råvarer. Dessuten handler bærekraftig produksjon om avfallshåndtering, resirkulering og forebygging av utslipp til miljøet.

Kjerneelementet arbeidsliv og yrkesidentitet handler om kunnskap om pliktene og rettighetene i arbeidslivet og betydningen av trepartssamarbeidet. Videre handler kjerneelementet om å skape et psykososialt og fysisk arbeidsmiljø som fremmer helse, miljø og sikkerhet. Kjerneelementet handler også om sosial kompetanse og samarbeidsevne, kritisk tenkning og respekt for meningsforskjeller og forståelse av hvordan dette påvirker arbeidsmiljø og produktivitet. Arbeidsliv og yrkesidentitet handler dessuten om virksomhetens mål og historie og tilhørighet i et yrkesfellesskap som fremmer faglig utvikling, likeverd og likestilling.

Kursoversikt

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Dersom en utdanning ikke er aktiv på ditt studiested akkurat nå, kan du registrere deg på interesselisten for utdanningen og få beskjed dersom utdanningen settes opp nær deg.

Aktuelt

Artikkel
Nyhet

Få oppdatert kompetanse i HMS og regelverk ved solcellemontasje

Solkraft er i sterk vekst i Norge, og utbygging av solcelleanlegg spiller en viktig rolle i det grønne skiftet. Med stadig høyere krav til kvalitet, sikkerhet og dokumentasjon, øker behovet for målrettet kompetanse i HMS og regelverk knyttet til solcellemontasje. Nå utvikler vi en ny fagskolemodul som gir deg oppdatert kunnskap om gjeldende lover, standarder […]

Artikkel
Nyhet

Nå kan du få kompetanse innen cybersikkerhet som er skreddersydd for industrien

Digitalisering og ny teknologi skaper nye muligheter, men også nye sårbarheter. Nå utvikler vi en praktisk rettet utdanning innen cybersikkerhet, skreddersydd for operatører i industrien. Vil du være blant de første som får vite mer? Meld deg på interesselisten! Ny teknologi og digitalisering er drivkrefter for det grønne skiftet og bærekraftig utvikling. Med økt digitalisering […]

Artikkel
Fagskole

 Line Therese og Bente valgte fagskoleutdanning for å styrke seg i arbeidslivet

Line Therese og Bente har to ulike karriereløp, men begge har tatt samme fagskoleutdanning hos Tirna. Med utdanningen Kontor-, salg- og serviceledelse ønsket de å styrke sin kompetanse og videre karrieremuligheter. Hos Tirna møtte de både engasjerte lærere og et inkluderende læringsmiljø.  Tre runder med utdanning hos Tirna  Line Therese Løype Berglie er ferskvareleder ved […]