Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Kirurgisk kompetanse for helsefagarbeidere

Informasjon
Helsevesenet står overfor store endringer, og behovet for kompetente fagarbeidere med spesialkunnskap er større enn noensinne. Med denne fagskoleutdanningen kan du utvikle deg til en viktig ressurs i kirurgiske team – der du spiller en aktiv rolle før, under og etter behandling.
Som helsefagarbeider med spesialkompetanse innen kirurgisk assistanse vil du kunne jobbe tett med pasienter, bistå ved kirurgiske inngrep og bidra til trygg og effektiv instrumenthåndtering. Utdanningen gir deg ferdigheter som etterspørres både i sykehus og kommunehelsetjenesten, hvor kravene til kvalitet og sterilitet er avgjørende.
Utdanningen passer for
Denne utdanningen passer for helsefagarbeidere som ønsker å utvikle sin kompetanse og få en mer spesialisert rolle i helsevesenet. Utdanningen er relevant for deg som ønsker å jobbe både i sykehus og kommunehelsetjenesten.
Opptakskrav og faginnhold
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
-dokumentert autorisasjon som sykepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver knyttet til arbeid på legekontor, sykehus eller kommunehelsetjeneste.
- Emne 1: 10 studiepoeng
- Emne 2: 10 studiepoeng
- Emne 3: 10 studiepoeng
Totalt: 30 studiepoeng
Emne 1: Grunnleggende kunnskap
1a. Helsearbeiderens rolle i teamet
1b. Anatomi, fysiologi, sykdomslære
1c. Operasjonspasientens psykososiale behov
1d. Operativ pleie
1e. Hygiene og infeksjonsforebygging
1f. Preoperativ pleie
1g. Anestesi
1h. Skopi
1i. Logistikk i det operative forløpet, informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Emne 2: Behandlingsrommet
2a. Slusesystem og operasjonsavdelingens krav til utforming
2b. Operasjonsbord/operasjonsbenk, operasjonslamper
2c. Leiring og leiringsskader
2d. Instrumentlære
2e. Medisinsk teknisk utstyr
2f. Infeksjonsforebyggende tiltak i operasjonsavdelingen
2g. Praktisk øving
2h. Kirurgisk assistanse
Emne 3: Etter operasjon, undersøkelse og behandling
3a. Oppfølgning etter kirurgi
3b. Postoperativ avdeling
3c. Postoperativ pleie
3d. IKT og pasientinformasjon
3e. Røntgen og strålebruk
3f. Rengjøring og sterilisering
Emne 1, 2 og 3
Arbeidskrav: Emneeksamen i praktiske prosedyrer samt relevant teori, hvor studenten trekker en av emnets praktiske prosedyrer to dager før muntlig/praktisk eksamensgjennomføring.
Vurderingsform: Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Arbeidskravet sensureres av to sensorer.
Kunnskap
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen hygiene og infeksjonsforebygging ved kirurgi
- har innsikt i relevant regelverk, standarder og krav til kvalitet for medisinsk teknisk utstyr, bekledning, rengjøring, ventilasjon og sterilisering ved kirurgisk behandling
- har bransjekunnskap om det kirurgiske pasientforløpet, pre- og postoperativ pleie og ivaretagelse av den kirurgiske pasient
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om røntgenutstyr og strålebruk på operasjonsstuen
- forstår helsefagarbeiderens rolle i teamet ved kirurgisk assistanse, i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeid med hygiene og infeksjonsforebygging ved kirurgisk assistanse
- kan anvende relevant medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter, samt operasjonsbord/ operasjonsbenk og operasjonslamper ved assistanse til kirurgisk behandling
- kan finne informasjon, fagstoff og prosedyrer som er relevante for yrkesfaglige problemstillinger ved assistanse til kirurgisk behandling og skopi
- kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstillinger innen kirurgisk behandling, innenfor eget ansvarsområde og være bidragsyter gjennom forslag til iverksetting av nødvendige tiltak
Generell kompetanse
- har forståelse yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med dokumentasjon, IKT og pasientinformasjon ved kirurgisk assistanse
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, som kommer til utrykk gjennom ivaretakelse av den kirurgiske pasienten gjennom hele pasientforløpet
- kan utføre postoperativ pleie etter den enkelte pasients fysiske og psykososiale behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper på tvers av avdelinger for å ivareta faglig forsvarlighet og gi omsorgsfull pleie til den kirurgiske pasient
- kan utvikle arbeidsmetoder av relevans for forebygging av trykksår og leiringsskader hos den kirurgiske pasient
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.