Finn din vei med Tirna
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren

Informasjon
Det rapporteres om en økende forekomst av utfordrende atferd, trusler og voldshendelser innen helse- og omsorgssektoren, og trygg håndtering av utfordrende situasjoner krever spesiell kompetanse. Fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren vil gi studentene økt kunnskap og kompetanse til å kunne forebygge og håndtere slike krevende situasjoner i arbeidshverdagen.
Viktige områder i utdanningen vil være forebygging, håndtering og veiledning i forbindelse med utfordrende situasjoner.
Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over ett år og kan kombineres med jobb.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, portører, ambulansearbeidere og helsesekretærer.
Opptakskrav og faginnhold
-
dokumentasjon på bestått teori innen Vg2 Helseservicefaget, bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Ambulansearbeiderfaget eller Portørfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
-
dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsesekretær, Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Portørfaget eller Vg3 Ambulansearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
-
dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
1c. Etikk og kommunikasjon
1d. Samhandling og konfliktløsning
2a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
2b. Faktorer som kan påvirke utvikling av utfordrende situasjoner
2c. Modeller og rammeverk ved utfordrende atferd
2d. Kartlegging og valg av tiltak
3a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
3b. Relasjonskompetanse 3c. Veiledningskompetanse
3d. Kollegarelasjoner og veiledning
3e. Refleksjon og evne til samarbeid